5 kroppsspråkstips

Det är inte ofta du övar på ditt kroppsspråk, eller hur? Och vanligtvis behöver vi inte öva, kroppsspråket finns där ändå. Men det finns fördelar med att öva. Med rätt kroppsspråk i rätt tid hjälper du lyssnarna att fokusera och komma ihåg. Du kan också påverka din publik och dig själv med kroppsspråket. Och du kan glömma problemet med att inte veta var du ska hålla dina händer under din presentation. Så, här kommer några kroppsspråkstips:

gest red

  1. Höj på ögonbrynen! Japp, ögonbrynen är en av våra viktigaste kroppspråkskanaler. När du, i din presentation, ska komma till något du vill att lyssnarna ska uppmärksamma, höj på ögonbrynen precis innan. Säg samtidigt något som får de att förstå att det kommer något viktigt, t.ex. ”Och här kommer det bästa med allt..” eller ”Så mitt förslag är…
  2. Numrera 
    Den enklaste gesten att öva på är att numrera. Säg t.ex.”för det första…” och håll upp ett finger. När andra argumentet/tipset/delen kommer håller du upp två fingrar osv. Det här är perfekt för minnet och för att våra förväntningar på det du ska säga gör att vi lyssnar. Vi förväntar oss att det ska komma 3 saker. Så håll dig till 3 och inte 2, 4 eller någon annan siffra.
  3. Vänd dig mot publiken när du pratar
    Självklart, tänker du kanske. Men nej. Många vänder sig mot sin powerpoint, mot sina anteckningar på sidan av bordet eller står lite snett i ena hörnet av lokalen. Alltså, vänd hela din kropp mot de som lyssnar. Dina fötter, din överkropp och dina händer ska gestikulera mot din publik. Det signalerar närvaro, trovärdighet och lyhördhet.
  4. Håll i något
    Om du är nervös, är det smartaste kroppspråksstricket att hålla i något. Något som du kan greppa tag i som inte avslöjar dina eventuella skakiga händer. En whiteboard-penna eller kanske en liten antistress-boll som du rymmer i en knuten näve. Och om du behöver manus kan du skriva stödord på små hårda kartongbitar (tänk Skavlan!) som du håller i. Då slipper du dessutom det darrande och prassliga A4-misstaget som många gör.
  5. Signalera kompetens och trovärdighet
    När du pratar inför människor du inte träffat tidigare kommer de få ett första intryck av dig. Vilket intryck vill du ge? Vi upplever en person med ett äkta leende och stabil ögonkontakt som mycket mer trovärdig och kompetent. Studier visar att det vanligaste som kan skilja två kandidater åt vid en anställningsintervju är att den ena hade ögonkontakt medan den andra tittade ner/bort ofta och fick därför inte jobbet. Så – tänk på var du tittar och öva framför en spegel!

 

2

One thought on “5 kroppsspråkstips

Comments are closed.